Keskiluvut liittyen luontoon ja ympäristöön

Asuinseudun moodi on kaupunki, mikä tarkoittaa sitä, että tutkimukseen vastanneet henkilöt asuvat yleisimmin kaupungilla. Luonnosta nautitaan tyypillisesti paljon ja huoli luonnon/ympäristön nykytilasta on useimmiten pienempi kuin huoli luonnon/ympäristön tulevaisuudesta. Huolen määrän tutkittavat ovat valinneet asteikolta ”0 ei lainkaan – 5 paljon”, ja huolen määrän moodi liittyen luonnon/ympäristön nykytilaan on 3, minkä katson tarkoittavan suurin piirtein kohtalaista. Luonnon/ympäristön tulevaisuuteen liittyvän huolen määrän moodi on kuitenkin 5 eli paljon. Vaikka luonnon/ympäristön nykytilaan ja tulevaisuuteen liittyvät huolen määrän moodit eroavat toisistaan, on niiden mediaani sama. Molempien mediaani on 4, mikä kuvaa aineiston keskimmäistä lukua, kun aineisto on laitettu suuruusjärjestykseen. Koska muuttuja – huolen määrä – on järjestysasteikolla mitattava muuttuja, ei sille ole tapana laskea keskiarvoa. Toisaalta se ei tässä tapauksessa olekaan tarpeellista: Kaaviosta Huoli luonnon/ympäristön nykytilasta ja tulevaisuudesta voimme havaita huolenmääräjakauman olevan etenkin tulevaisuuteen liittyvien arvojen kohdalla vino, ja vinojen jakaumien kohdalla mediaani kuvaa aineiston tyypillisiä havaintoarvoja keskiarvoa paremmin.

Tutkimuksessa mediaani laskettiin myös luonnon roskaamistiheydelle, ja sen arvoksi saatiin 0. Luonnon roskaamistiheys oli tätä ennen muutettu numeroarvoiksi ja 0 tarkoittaa, että henkilö ei roskaa luontoa koskaan. Myös roskaamistiheyden moodi on 0 ja molemmat keskiluvut kertovat siitä, että tutkimukseen osallistui hyvin pitkälle luontoa roskaamattomia ihmisiä. Usealle tutkimukseen osallistuneelle on yhteistä myös luontoon/ympäristöön liittyvät huolenaiheet: huolenaiheiden moodi määritettiin, jolloin selvisi, että suurimmat frekvenssit niin luonnon/ympäristön nykytilaan kuin myös tulevaisuuteen liittyvistä huolenaiheista kertyivät kohtaan ”vesistöjen saastuminen”.

Mainokset

Jätä kommentti

Kategoria(t): Ihmisen suhde ympäristöön, Ilmiöpohjainen oppiminen, Matematiikka, Norppa 16.4.-31.5.2012

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s